Categorie:

Anders kijken naar winst

1 Sep. 2013

Zou er ook nog sprake zijn van netto winst als niet berekende maatschappelijke kosten worden meegenomen? Bij veel producten en diensten betalen we slechts voor een deel van de kosten. Als we een spijkerbroek kopen betalen we niet voor de ongeveer 7000 liter vervuild water en de impact van 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en de 42 kilowattuur aan energie die hierbij nodig was[1]. In de huidige economie bestaat een grote verschil tussen prijzen  en echte kosten. En tussen winsten die gemaakt worden en waarde die wordt toegevoegd.

Feitelijk betalen we in de winkel betalen we niet de echte prijs voor onze jeans, t-shirts, en overig textiel. Wat we betalen, is meestal te goedkoop, maar uiteindelijk wordt de rekening natuurlijk wel betaald.

Hetzelfde geldt ten aanzien van het risico dat organisaties nemen door zodanig te organiseren dat er sprake is van langdurige desinteresse bij medewerkers. Bij grote organisaties halen grote delen van het personeel hun inspiratie uit de hobby’s die zij naast hun werk beoefenen. Naast de kosten die dit geeft ten aanzien van WIA en ziektekosten, zorgt het ook voor groot verlies aan creatief denkvermogen en hiermee de mogelijkheid voor het realiseren van innovatie. Zouden dezelfde keuzes worden gemaakt als deze gevolgen binnen scope zouden vallen? Rationeel beschouwd kan niet anders dan geconstateerd worden dat de nettowinsten van vele grote ondernemingen een stuk lager zouden zijn als deze maatschappelijke effecten binnen scope zouden vallen.



[1] Cijfers voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op. En dan hebben we het nog niet eens over een zogenoemd gewassen exemplaar, dat er door ruwe bewerking zo mooi afgeragd uitziet. Het 'steenwassen' van spijkerbroeken gebeurt letterlijk met vermalen puimsteen, waarvan per kilo katoen al snel een halve kilo nodig is. Vervolgens moet het gruis er weer uit worden gewassen  terwijl het afvalwater meestal wordt geloosd in een rivier in de buurt. Volgens de Wereldbank veroorzaakt het verven en behandelen van textiel 17 tot 20 procent van de industriële watervervuiling.

Anita de Wit

"The secret of change is to focus all off your energy not on fighting the old
but on building the new"

Meer over Anita »

Reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.