Categorie:

Waarom maken we onderscheid tussen sociaal ondernemen en gewoon, goed ondernemen?

6 Jun. 2013

Aandacht in de media geeft mij het gevoel dat er steeds meer aandacht is voor sociaal ondernemen. Er zijn talloze artikelen waarbij sociale ondernemingen als oplossing worden gezien voor de financiële, maatschappelijke en ecologische crisis waar we ons in begeven. Maar wat is eigenlijk sociaal ondernemen?  En is dat anders dan gewoon, goed ondernemen?

Enige rondvraag geeft allerlei definities. Wikipedia geeft aan dat het in ieder geval over mensen gaat. Velen noemden als eerste associatie  'een sociale werkplaats'; het maken van wasknijpers vanuit ideële doelstellingen zonder winstoogmerk. Dit bleek relatief dichtbij een andere definitie die je nu veel ziet "kleinschalige ondernemingen die goeie dingen doen zonder focus op het verdienen van geld". Verder in de zoektocht naar een definitie kwam ik tegen sociale huurwoningen; goedkope huurwoningen voor mensen die moeite hebben om voor hun eigen huisvesting te zorgen. Dan hebben we sociale media als fenomeen van de huidige tijd. Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.

In de dynamiek van Nu valt dat op de term 'sociaal ondernemen' sterk in relatie wordt gebracht met ondernemers met passie en het bereiken van een meer duurzame wereld. De term wordt echter ook sterk gekoppeld aan kleine bedrijfjes. Daar lijkt een boodschap in te zitten dat sociaal ondernemen niet geschikt is voor de grote massa en grote bedrijven. Zou de beweging juist niet meer moeten zitten op sociaal als voorwaardenscheppend en beginpunt van goed ondernemen? 

Anita de Wit

"The secret of change is to focus all off your energy not on fighting the old
but on building the new"

Meer over Anita »

Reacties

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.